tisdag 14 juli 2015

Fashion Story: Frihet - Lars Wallin, Fashion Stories 25/4-27/9 2015

Våren 2010 skolkar jag mer än någonsin tidigare  
Skolan innebär för mycket stress men tomrummen som blir istället, märks av tristess 
Jag ligger hemma i min säng och tittar på Skins 

Vi sitter längst bak i tåget på väg till Göteborg och lyssnar på I'm a loser av Marianne Faithfull  
delar hörsnäckorna till min älskade Sony Ericsson 
Melodin fyller bröstkorgen 
Rastlös lycka  
Du är min bästa vän

När jag tänker tillbaka på de där tågfärderna, ser jag framför mig att vi tuggade tuggummi. Men det gjorde vi nog inte. Det hade bara passat.  

Vi kommer mest att driva runt när vi kommer fram 
Sitta på café och kanske försöka komma in på Nefertiti 
Sedan gå till Jazzhuset  
På Jazzhuset är alla 16, 17 och 18 år gamla 
Killarna är inte särskilt snygga men tillräckligt mycket popsnören för att vara åtråvärda ändå  
Det är Håkan, Pulp och Franz Ferdinand  
Ljudet studsar lite i lokalen, men basgången kränger i hela kroppen   

Jag har 15 den strumpbyxor trots att vinden biter tag i skinnet 
Jag har ett par klumpiga klackar som jag tror passar till allt 
De har lite platå och jag blir jättelång   
Man kan dansa hur länge som helst i dem och jag har dem jämt jämt jämt  

Just ikväll är det spontanfest på Skansen kronan 
Himlen blir aldrig riktigt mörk 
Berget blir fullt  
Vi går hem i gryningen 
Någonstans i gräs som inte trampas av hundratals dansande fötter, lägger sig daggen 
Koltrasten spelar  

Jag kommer att ta mig igenom gymnasiet  
och ta en kandidatexamen  
Jag kommer träffa någon jag älskar 
Flytta till Berlin och köpa fler klumpiga klackskor  
Allt det där är fortfarande framför mig 
Och sommaren, sommaren är framför oss

-------------------------------------------------------------------------------------

Med anledning av Lars Wallins utställning samlas besökarnas egna Fashion Stories här. Har du ett klädesplagg som berättar något? Kläder som bär på något särskilt minne? Dela med dig på sociala medier och använd hashtag #fashionstoriesborås eller skicka ett meddelande till vår Facebooksida så publicerar vi den (anonymt om du vill)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar